Keblinger

Keblinger

Hari Raya Open House

| Friday, May 12, 2023
Assalammualaikum,

22 Syawal hari ni, masih lagi ada jemputan rumah terbuka buat saya dan famili. Alhamdulillah, tak pening juga nak masak apa di hujung minggu kan.. memeriahkan sambutan raya makan-makan di rumah kenalan, mengeratkan silaturrahim masa hari Raya open house. 

Tahun ni lebih meriah sebab selepas musim Covid-19 tetapi lebih bersederhana sebab harga barang dah meningkat naik. Yang penting jamuan raya jangan ada pembaziran ya 😘

Masa ni lah nak berjumpa kembali rakan-rakan yang jarang sangat berjumpa. Ni Mash, rakan sekolah saya ketika belajar di Sekolah Menengah Aminuddin Baki, KL. #teamdebate. Tak berkesempatan nak bersama dengan teman yang lain, sebab masing-masing ada urusan lain. Boleh tahan ye trafik di kalau musim open house ni😅

Raya tahun ni, walaupun saya enjoy food raya kan, saya happy sangat, sebab saya jumpa formula yang terbaik untuk saya kekal berat ketika raya dan terus turun selepas puasa 6. 

Ya, saya masih lagi berusaha turunkan berat dalam 5kg lagi untuk capai BMI ideal dan target utk FIT (kurangkan % lemak dalam badan,maknanya kena lebihkan senaman). 

Nak ke saya kongsikan tips Hari Raya Open House?
Saya kongsikan ya.

Hari Raya Open House selalunya makanan sangat lah kaya dengan santan, pulut, gula, garam, kan.. susah untuk kita pilih makanan 100% eat clean.. kalau cari sayur hijau tu memang la sangat sedikit jumlahnya. 

1. Pastikan saya mengambil jumlah protein yang cukup setiap hari. 

Dan semestinya protein yang saya ambil adalah daripada ESP dan Cinch Shake. 

Kenapa Protein penting?
Untuk kekalkan muscle, sebab kita perlukan muscle untuk bakar lemak dengan lebih efisien. Apakah akibatnya jika kita kurang pengambilan protein? 
Kita akan kehilangan muscle ni, dan metabolism akan turun. Jika begini susah kita nak turun ebrat walaupon pengambilan makanan kita seharian rendah daripada yang diperlukan.

Tanpa protein yang cukup juga, badan akan sentiasa merasa lapar. Nanti kita tends untuk mencari makanan untuk mengunyah.


Bagi yang belum pernah mencuba, boleh grab Set Rahmah bulan ni!


2. Sentiasa amalkan suku-suku separuh dalam setiap pinggan/hidangan kita. 

Jangan ikut nafsu, tapi 'dengar' kata perut 🤭 Berhenti sebelum kenyang, dan disiplinkan diri untuk habiskan makanan di pinggan pertama sebelum mengambil pinggan seterusnya.

3. Sentiasa ada suplemen 'bakar lemak' supaya mudah untuk membuang setiap hari dan tidak menambah lemak yang tidak diperlukan oleh badan. 

Biasanya saya memang consume set ni selepas seharian menghadiri majlis Hari Raya Open House. Esok pagi, memang lancarrrr pembuangan, perut kempis kembali.

Lebih banyak tips di sini ya



#blogmegashaklee
#shakleetriumph2023
#shakleethrive2023

Hasfa Rusli SID 883325

Your trusted Shaklee Health Advisor

FB: Hasfa Rusli | 
IG: Hasfa Rusli | IG: jomdetoxbycoachaszr

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © Hidup Sihat dan Cantik Design by OSUHM Studio